Hans Kestilä & Mitsubishi OUTLANDER PHEV - Pisintä toimintamatkaa metsästämässä

27/6/2019

Hybridiautoilu avaa analyyttiselle autoilijalle uuden kiinnostavan maailman. Aiemminkaan en koskaan tyytynyt pelkästään luottamaan perinteisten polttomoottoriautojen ajotietokoneiden keskikulutuslukemiin – tapanani on aina ollut tankata piripintaan ja laskea kunkin tankin trippimittarilukeman mukaan tarkempi keskikulutus. Kokemukseeni perustuen voi ajotietokoneen laskema kulutus olla todellista joko suurempi tai pienempi riippuen autovalmistajasta - ja erot todellisesta kulutuksesta voivat olla suurehkojakin. Hybridiautoilu vie tuon laskemisen ihan uudelle tasolle – optimointi latauspaikkojen ja energian takaisinkeräyksen kanssa on hauska jokaisen tankillisen haaste, jossa pyrin maksimoimaan tankkausten välissä kuljettua matkaa trippimittariin.

Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n sähköllä ajamisen toimintamatka on jopa 45 kilometriä ja parasta siinä on se, että se pitää todellisuudessa kutinsa. Eri valmistajien ilmoittamasta sähköllä ajamisen toimintasäteistä kuulen työpaikallani toistuvasti spekulaatiota, eikä puheiden mukaan kaikkien valmistajien toimintamatkat vastaa ilmoitettua ainakaan Suomen ajo-olosuhteissa. Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n sähköllä ajaminen toimii parhaiten kaupunkiympäristössä. Kaupunkien tuntumassa ajonopeudet ovat maltillisia, eikä ilmanvastus pääse kasvamaan sellaiseksi, että sähköllä ajamisen toimintamatka hupenisi nopeammin kuin 45 kilometrin matkalla. Lisäksi kaupunkiympäristössä moottorijarrutuksia tulee tasaiseen tahtiin, joista auto kerää akustoon lisää varausta ja ylläpitää sähköllä ajamisen toimintamatkaa. Kaupungeista löytyy myös kätevästi paljon latauspisteitä – muun muassa useiden vähittäiskauppojen pihoilla pääsee lataamaan sähköautoja vielä veloituksetta. Kuten sanottua, Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n ekologisuus perustuu siihen, että se leikkaa päästöjä eniten siitä ajamisesta, joka perinteisesti rasittaa luontoa ja ympärillä olevia ihmisiä eniten - siis kaupunkiajamisesta.

Rauhallisessa matka-ajossa sähkö- ja perinteisen polttomoottorin yhteenlaskettu toimintamatka on noin 650 kilometriä, siispä esimerkiksi Suomen Lappiin ajettaessa ei tarvitse tankata autoa matkalla kuin kertaalleen. Myös matka-ajossa regeneroituu sähköä akustoon. Mitsubishi OUTLANDER PHEV tiputtaa intuitiivisesti polttomoottorin pois pelistä aina sen ollessa mahdollista. Tämä lisää kivasti ajomukavuutta melutason laskiessa pienemmäksi silloin, kun matkanteko tapahtuu pelkällä sähköllä.

Sähköllä ajettaessa Mitsubishi OUTLANDER PHEV liikkuu elegantin äänettömästi. Sähkönelivedon tuoma vääntömomentti on huikea ja kiihdyttäessä suupieliin nousee vieno hymy.
Hans Kestilä

Sähköllä ajettaessa Mitsubishi OUTLANDER PHEV liikkuu elegantin äänettömästi. Sähkönelivedon tuoma vääntömomentti on huikea ja kiihdyttäessä suupieliin nousee vieno hymy - etenkin silloin, kun koko kiihdytys on sujunut pelkkien sähkömoottorien (molemmilla akseleilla omansa) avulla. Sähköllä ajamisen maksimoimista varmistan lataamalla primääristi autoa työpaikkani autopaikkojen sähkötolpista. Jonotamme myös taloyhtiössämme Munkkiniemessä omaa autopaikkaa ja sen vapauduttua uskon, että pystymme ajamaan kaikki perheemme arkiajot puhtaasti sähköllä. Onneksi reilu sähköllä ajamisen toimintamatka Mitsubishi OUTLANDER PHEV:ssä takaa jo nyt sen, että vaikka lataaminen tapahtuu ensisijaisesti vain työpaikalla, ajaminen tapahtuu kaupungissa lähes yksinomaan sähköllä. Kunhan kotilatauspaikka on saatu haltuun, voin ruveta viemään tankillisen trippimittariennätystä aivan uusille leveleille!!

-Hans

Mitsubishi Suomi Brand Ambassador

Tutustu lisää Mitsubishi OUTLANDER PHEV:hen: